top of page
  • תמונת הסופר/תענבל אורפז

7 דברים שצריך לדעת על AI בישראל ב-2024

אוניברסיטת סטנפורד פירסמה אתמול את ה-AI Index Report לשנת 2024. הנה כמה נתונים ראשונים שקשורים למקום של ישראל בטכנולוגיה הכי צומחת ומסקרנת בשנים האחרונות:


ישראל היא המובילה העולמית בריכוז של הון אנושי עם מיומנויות AI

ישראל מדורגת ראשונה בעולם במדד זה. הון אנושי בתחומי הבינה המלאכותית נחשב לכזה אם הוסיפו מיומנויות שקשורות לתחום לפרופיל הלינקדאין. אחרי ישראל מדורגות סינגפור, דרום קוריאה ולוקסמבורג. ריכוז ההון האנושי בתחומי הבינה המלאכותית צומח בשיעורים גבוהים מאוד במדינות כמו הודו, קפריסין, דנמרק וקנדה. ככה שאל תתפלאו אם בשנים הקרובות ישראל תאבד את הבכורה. 


נתון שצריך להדליק נורה אדומה ומצריך בירור נוסף מהדו״ח, מתייחס לטענה שמופיעה בו שבישראל יש הגירה שלילית (בקיצור, עזיבה של המדינה) של הון אנושי של מיומנויות בתחום ה-AI.


גם בבינה המלאכותית, יותר גברים מנשים

הבשורות הפחות מעודדות, גם אם צפויות, הן שבכל המדינות שנבדקו בדו״ח יותר גברים רכשו מיומנויות AI בהשוואה לנשים. אם כן רוצים להתעודד, אז באופן יחסי לנשים במדינות אחרות, מצבן של נשים בישראל טוב יחסית, ונשים במדינה ממוקמות במקום השלישי אחרי הודו וארה״ב, ובשיעורים דומים לקנדה וגרמניה.


יזמות AI: בארה״ב כמעט 900 חברות חדשות קיבלו מימון ב-2023, בישראל 43

בישראל מספר החברות החדשות שקמו בתחום ה-AI וקיבלו מימון ב-2023 דומה לאלה שנפתחו בהודו, דרום קוריאה, יפן.

לפי הדו״ח, בעשור שבין השנים 2013-2023 קיבלו מימון 442 חברות ישראליות חדשות בתחום הבינה המלאכותית. נתון זה ממקם את ישראל במקום הרביעי בעולם בתקופה הזו, אחרי ארה״ב כמובן (5,509 חברות חדשות בתחום!), סין (1446) ובריטניה (727).


האם ההשקעות בבינה מלאכותית בישראל מספיקות כדי לשמור אותנו במקום תחרותי בעולם?

בישראל השקעות פרטיות בבינה מלאכותית הסתכמו ב-1.5 מיליארד דולר ומיקמו אותה במקום השמיני בעולם. ארה״ב מובילה עולמית גם במדד זה עם השקעות של 67 מיליארד. 

כאשר סוכמים את ההשקעות בתחום בעשור שבין השנים 2013 ל-2023, ישראל ממוקמת רביעית בעולם, עם קרוב ל-13 מיליארד דולר השקעות בשוק הפרטי בבינה מלאכותית. נתון זה משקף את התחרות הגוברת בתחום מול האבים אחרים של חדשנות שזיהו גם הם את החשיבות של הבינה המלאכותית.


ארה״ב מובילה בפיתוח מודלים של למידת מכונה - אבל גם ישראל במקום מכובד יחסית לגודלה

עורכי הדו״ח שייכו 61 מודלים בולטים של למידת מכונה (machine learning) לחוקרים אמריקאים. נתון שממקם את ארה״ב במקום הראשון ובפער גדול מהמדינות אחריה בפיתוח מודלים בתחום. בכלל, ארה״ב משאירה אבק למדינות האחרות במירוץ ה-AI. שנייה אחריה נמצאת סין, עם 15 מודלים. הבאות בתור הן צרפת (8) וגרמניה (5). את המקום החמישי, חולקות שלוש מדינות, שמכל אחת מהן יצאו ארבעה מודלים: ישראל, קנדה ובריטניה. לראשונה מאז 2019, אם מחברים את המודלים שיצאו ממדינות אירופה, הן עוקפות את סין - מדד שמלמד אותנו על התהליכים הגיאו-פוליטיים בתחום הזה (שכרוך ביכולות פיתוח משמעותיות, יוזמות רגולציה ועוד).


כשבוחנים את המודלים המשמשים לפיתוח יכולות Generative AI - המצב של ישראל קצת פחות טוב

המילה החמה מאז סתיו 2022 היא Generative AI, או בינה מלאכותית יוצרת. המודלים שמשמשים לפיתוח יכולות בתחום הם Foundation Models. גם בקטגוריה זו ארה״ב מובילה בפער גדול על יתר המדינות עם 109 מודלים. אחריה סין עם 20. אחר כך בריטניה (8 מודלים), איחוד האמירויות (4), וקנדה (3). לישראל, סינגפור וגרמניה ופינלנד שני Foundations Models שפותחו בכל מדינה.


לבינה המלאכותית יש פוטנציאל לשפר את הפרודוקטיביות בישראל בעשור הקרוב

לפי דו״ח של גולדמן סאקס שמובא בפרסום של סטנפורד יש שלוש מדינות בהן יש פוטנציאל משמעותי לשפר את הצמיחה בפרודוקטיביות בעשור הקרוב באמצעות בינה מלאכותית, ובראשן הונג קונג, ישראל ויפן. השאלה הגדולה כמובן שנמצאת לפיתחה של ישראל היא איך מביאים את התועלות של הבינה המלאכותית מחוץ להייטק, שהוא המועמד הטבעי לאמץ את הטכנולוגיה הזו, ואיך מכניסים את זה גם לתעשיות המסורתיות ולמגזר הציבורי (ובתוך זה - לחינוך, בריאות, וכו׳ וכו׳ וכו׳).


 

יש עוד הרבה מאוד מעניין בדו״ח הארוך והמפורט הזה (מעל ל-500 עמודים). בחרתי להתחיל עם מידע שקשור לישראל. מקווה שבקרוב יהיה לי זמן לחזור אליו לדוג עוד זוויות מעניינות ורלבנטיות.


0 תגובות
bottom of page