top of page
  • תמונת הסופר/תענבל אורפז

יומולדת שנה ל-ChatGPT ומהפיכת הבינה המלאכותית רק מתחילה

קשה להאמין שרק לפני שנה הגעת אלינו, וכבר הספקת להשפיע על החיים שלנו כל כך. ממש היום לפני שנה הושק ChatGPT, הידוע גם בכינויו ג׳פטו. תוך חמישה ימים הפך לטכנולוגיה עם קצב האימוץ המהיר ביותר בעולם והגיע למיליון משתמשים ראשונים. בגיל חודשיים, 100 מיליון אנשים ברחבי העולם כבר השתמשו בו ונחשפו לפלא.


הוא לא נשאר היחיד בשכונה, ומהר מאוד הגיעו עוד חברים (או מתחרים). אם זה בארד של גוגל, או אם זה קלוד (שהוא אחלה ממש!). בכל יום אמור לפרוץ לחיינו גם גרוק (Grok), הג׳פטו של אלון מאסק. לפי אבא שלו הוא יהיה יותר מרדן וסרקסטי (אלא מה? על עץ תפוחים לא גדלים אגסים)), בין היתר כי הוא נבנה על בסיס ״המדריך לטרמפיסט בגלקסיה״.


הוא באמת מלא בכישרונות, והוא לא מפסיק להשתפר, ללמוד ולהתחדש. הנה, בתקופת המלחמה והמילואים בקושי הזדמן לי להשתמש בו (למרות שהוא לגמרי יכול להתגייס ולעזור במשימות). ואז שבוע שעבר העברתי סדנת צעדים ראשונים בבינה מלאכותית יוצרת (יענו Generative AI), ובהכנות לקראתה התפעלתי מהיכולות החדשות שהתווספו לו בינתיים. למשל, הוא למד לצייר. ועכשיו אפשר לבקש ממנו, והוא יצייר מה שתבקשו (ואפילו לא רע, הופתעתי לטובה).


הנה, דוגמה:


אז כן, כמו תמיד עם כח גדול ועצמתי, באה אחריות גדולה. וג׳פטו וחבריו היו בלב סערות ציבוריות - וצריך לומר שחלק גדול מהביקורת מוצדק לחלוטין. היה שלב אפילו שידידנו מאסק, יובל נח הררי ו-30 אלף איש נוספים, בהם לא מעט מומחים בתחום, קראו להשהות את הפיתוחים בתחום הבינה המלאכותית. צריך לומר את האמת, ג׳פטו וחבריו גם אחראים לאינסוף תוכן זבל, זיופים ודברים שאין בהם תועלת חיובית לאנושות. גם מדינות פתאום נדרשו להתמודד עם התופעה החדשה והמאתגרת הזו. ובסוף אפריל איטליה הפכה למדינה המערבית הראשונה שאפילו חסמה את ג׳פטו.


כן, עוד יש לו בעיות התנהגות, שלא לומר בעיות אתיקה. אבל נצטרך כאנושות, וכמדינות, ללמוד איך לחיות איתו ולא להלחם בו. דרך ארוכה לפנינו.


וכן, הוא גם לפעמים עושה שטויות. או מחרטט בביטחון (כמו כל מיני אנשים שיצא לי להכיר). אבל צריך להבין שהוא כמו ילד, צריך להסביר לו. או אולי כמו מתמחה - אם נותנים הוראות ברורות, ומתאימים את המשימות, יכולות להיות תוצאות נפלאות.


אגב, אני מדברת על ג׳פטו בלשון זכר, בגלל שם החיבה שלו והסבא החמוד מפינוקיו. אבל האמת, שלימדתי אותו לענות בלשון נקבה כשאנחנו מתכתבות בעברית (ולעיתים רחוקות זה קורה). מהר מאוד היא למדה לעשות את זה, כזו כשרונית.


אז ג׳פטו, מה נאחל לך לכבוד יומולדת שנה?


תמשיך להיות כלי עבודה כל כך שימושי, לחסוך זמן ועבודה מיותרת ולשפר את רמת התוצרים שלנו. אל תפסיק ללמוד ולהשתפר. אל תשתף פעולה עם הרעים, ושלא יעשו בך שימוש לרעה. שהמלעיזים שחושבים שאתה לא יכול לשמש אותם, יתנו לך הזדמנות.


הספקת כל כך הרבה בשנה הזו, ובישרת על מהפיכה שלא מפסיקה להלהיב אותי ולהעיף לי את המוח.


היום מישהי דיברה איתי על מה נעשה בסדנה בשנה הבאה - אמרתי לה שאי אפשר לדמיין לאן תגיע הטכנולוגיה והשימושים בה בעוד שנה, אבל אני בטוחה שיהיו הרבה דברים חדשים ללמוד.


אני בטוחה שמחכים לנו עוד הרבה רגעים מרגשים ויעילים ביחד <3



את התמונה ג׳פטו כמובן צייר לעצמו לכבוד היומולדת.

0 תגובות
bottom of page